AW: Formula 1
Tehnicka analiza Red Bulla RB9
Poznato je da se pobjednički recept ne mijenja i zato je teško kritizirati Red Bull zbog, uvjetno rečeno, konzervativnog pristupa s novim bolidom, ali s obzirom na vješto skrivanje karata koje već godinama karakterizira ovu momčad, kao i genijalnog Adriana Neweya, prerano je za ozbiljnije procjene ovogodišnjeg RB9.
Du musst angemeldet sein, um Bilder zu sehen.
Red Bullovo predstavljanje svog novog bolida RB9 možda je i najiščekivaniji događaj kada govorimo o predstavljanju novih bolida Formule 1 u 2013. godini. Posljednjih godina Red Bull prednjači inovacijama i plijeni poglede već od samoga predstavljanja bolida, ponajviše zahvaljujući briljantnom umu Adriana Neweya koji je uvijek znao nadmudriti aktualni tehnički pravilnik.
Red Bull je 2012. započeo relativno loše te su Webber i Vettel sezonu otvorili tek 5. i 6. startnim mjestom na prvoj utrci u Australiji. Loše za momčad koja je 2011. osvojila pole positione na 18 od 19 utrka. Naravno, glavni razlog za pad forme je zabrana ispušnih difuzora koje je upravo Red Bull ponovno uveo u Formulu 1, a njihov je RB7 koristio tu filozofiju na spektakularan način, omogućivši Sebastianu Vettelu rekordno uspješnu sezonu.
Tek na posljednjim testiranjima u Barceloni, Red Bull je pokazao svoju posljednju interpretaciju ispušnog sustava koji je trebao barem donekle ostvariti učinak ispušnih difuzora, unatoč pravilima koja striktno nalažu položaj ispušnih cijevi. Kao i obično, momčadi su pronašle rupe u pravilima kako bi povratili barem dio tog tako učinkovitog načina povećavanja potiska koji stvara difuzor. Red Bull se mučio sa svojom interpretacijom, posebno Sebastian Vettel, a u Kini su na Vettelov bolid čak instalirali staru specifikaciju ispušnog sustava kako bi direktno usporedili podatke.
Prva ozbiljna naznaka forme iz 2011. stigla je u Valenciji gdje je Vettel bio klasa za sebe i vodio u utrci sve do kvara alternatora, a nakon što su dodatno modificirali ispušni sustav, odnosno način na koji se ispušni plinovi usmjeravaju prema difuzoru, i nakon što su u Suzuki uveli svoju interpretaciju Double DRS sustava (DDRS), Vettel i Red Bull bili su nepobjedivi.
Newey je priznao da ga je RB8 često znao frustrirati, a nakon što su osvojili naslov prvaka u intenzivnoj borbi s Ferrarijem i razvijanjem bolida do samoga kraja prvenstva, otkrili su da zbog toga nešto kasne i s razvojem RB9.
Kao i uvijek kod predstavljanja novoga bolida, bit će zanimljivo vidjeti koliko će sličan biti ovaj tek pokazani bolid onom što ćemo vidjeti na prvoj utrci u Australiji. Dosad je Red Bull uvijek pokazivao relativno malo, čak i na prvim testiranjima gdje bi se bazirali na osnovnoj inačici bolida, a kasnije bi isprobavali nove aerodinamičke komponente.
Momčad je kritizirana zbog malobrojnih slika koje su objavili na predstavljanju RB9, a Newey se opravdava da su 'neke momčadi pokazali samo nekolicinu ograničenih slika, manje nego što smo mi danas pokazali.'
Du musst angemeldet sein, um Bilder zu sehen.
Prednji kraj
Kao što smo već i navikli, prednje krilo (1) na tek predstavljenim bolidima je ili prošlogodišnje specifikacije ili tek nešto drukčije od toga pa logično, ni Red Bull nije iznimka. U današnja prednja krila ulaže se jako puno vremena i novca i sigurno je da momčadi žele što je moguće kasnije pokazati svoje adute. Također, kako je FIA za 2013. postrožila propise oko savijanja prednjih krila (odsad se smiju savijati samo 10 mm umjesto dosadašnjih 20 mm, a krilo se opterećuje na dva mjesta utezima od 100 kg), Red Bull je sigurno jako puno truda uložio upravo u ovaj aspekt bolida budući da su njihova krila poznata po savitljivosti.
Prednji je ovjes zadržao push rod konfiguraciju, za razliku od većine konkurenata koji su krenuli Ferrarijevim putem i sprijeda uveli pull rod konfiguraciju, kako bi poboljšali kvalitetu strujanja zraka preko elemenata ovjesa i imali nešto niže težište zbog niže smještenog donjeg poprečnog ramena i amortizera i opruga u samom monokoku. Red Bull se odlučio za konzervativniju opciju i zadržao push rod, što i nije tako loša ideja s obzirom da je ovo posljednja godina ovakvih pravila i da bi s tim mogli više izgubiti nego dobiti, s obzirom da su godinu završili s vrlo konkurentnim bolidom.
Nos bolida, koji je prošle godine također bio u središtu pozornosti upravo zbog svoje 'gumene' savitljivosti, ima blagi pad, a sa svake strane montirane su kamere Formula One Managementa (3) (momčadi moraju imati određen broj kamera na bolidima). Što se tiče stepenice na monokoku, i dalje je prisutna, ali je nešto uglađenija nego na prošlogodišnjem bolidu zahvaljujući korištenju tankog pokrova od ugljičnih vlakana pa je kosina znatno blaža. Također, na vrhu kosine (4) nalazi se mali prorez, sličan onome na prošlogodišnjem Sauberu, a usmjeren je prema vozaču i služi kao izlaz zračne struje koja ulazi kroz otvor ispod nosa.
Du musst angemeldet sein, um Bilder zu sehen.
Nosači prednjeg krila (5) su nešto širi na dnu, a gledano sa strane, odrezani su do spojne točke s prednjim krilom, za razliku od primjerice Ferrarijevih koji se protežu znatno više ispod nosa.
Du musst angemeldet sein, um Bilder zu sehen.
Bočne stranice
Zahvaljujući malim otvorima za hladnjake ulja i vode (6), bočne su stranice izuzetno kompaktne na svom prednjem kraju (7) što omogućava kvalitetnije strujanje zraka prema stražnjem kraju. Sam dizajn bočnih stranica nije se bitno promijenio u odnosu na RB8, ali napredak je ipak vidljiv. Također, ističe se i mali detalj vezan uz podnicu na tom dijelu (8) gdje tanki usmjerivač zraka nije povezan s podnicom (osim s nekoliko tankih vertikalnih spona), nego 'lebdi' iznad nje, što bi trebalo poboljšati 'usisavanje' zraka ispod podnice i stvoriti vrtloge koji će omogućiti da struja zraka što je moguće više ostane ispod podnice.
Du musst angemeldet sein, um Bilder zu sehen.
Vertikalni usmjerivač zraka (9) kao i dva manja horizontalna početku bočnih stranica (10) zadržani su s prošlogodišnjeg bolida i sigurno ćemo vidjeti i drukčije interpretacije do prve utrke sezone.
Du musst angemeldet sein, um Bilder zu sehen.
Stražnji kraj
Red Bull je u posljednjoj trećini sezone usavršio svoj koncept ispušnog sustava koji plinove usmjerava prema difuzoru i prostoru između stražnjih kotača i podnice. Zato je donekle očekivano da su i na RB9 zadržali isti koncept, makar nije nemoguće da se i po tom pitanju nešto promijeni do prve utrke sezone, kao što se dogodilo i prošle godine. Iako, prošla je godina bila prva s ovakvim pravilima i za očekivati je da na ovom području nećemo vidjeti tako značajne promjene.
Red Bull je koristio koncept koji se sastojao od oblih izbočenja (11) koja su 'čuvala' ispušne plinove što je moguće više na željenom putu, rampe (12) kojom su se ispušni plinovi spuštali prema difuzoru, a kako omogućili i strujanje zraka oko ruba bočnih stranica, ispod rampe stvorili su tunel (13). Sličan je koncept ove je godine predstavio i Lotus.
Kao i na prošlogodišnjem RB8, Red Bull je nastavio s idejom pokrivene poluosovine, što su uspjeli tako da su ju spojeli s donjim poprečnim ramenom u jedan element (14). Pokrivanje poluosovine nekim vanjskim pokrovom zabranjeno je, ali spajanje u jedan element s elementom stražnjeg ovjesa smatra se legalnim. Koncept su u 2013. već kopirale brojne momčadi.
Također, Red Bull je, kao i na prošlogodišnjem bolidu, ispod predimenzioniranog donjeg poprečnog ramena koje krije i poluosovinu stavio i tri vertikalna usmjerivača zraka sa svake strane (15) kako bi učinkovitije usmjerila zračna struja iznad difuzora, kao i nadolazeći ispušni plinovi.
Stražnji ovjes zadržao je pull rod konfiguraciju koju Red Bull koristi još od 2009. i koju danas imaju sve momčadi, a stražnje krilo vrlo je slično već viđenoj inačici iz 2012. Na tom području, kao i na mnogim drugim, možemo očekivati vidljive promjene na testiranjima i na prvim utrkama sezone.
Hoće li konzervativnost i iscrpljujuća bitka s Ferrarijem 2012. koštati Red Bull?
Poznato je da se pobjednički recept ne mijenja i zato je teško kritizirati Red Bull zbog uvjetno rečeno konzervativnosti s novim bolidom, ali s obzirom na vješto skrivanje karata koje već godinama karakterizira ovu momčad, kao i genijalnog Adriana Neweya, prerano je za ozbiljnije procjene ovogodišnjeg RB9. Igranje na jake strane prethodnika, s obzirom na male promjene u pravilniku za 2013. i nije tako loša ideja, a hoće li se bolid kojeg je sam Newey opisao kao 'evolucijski' pokazati dovoljno brzim, preostaje nam vidjeti. Dio odgovora dobit ćemo na testiranjima, ali tek pravu sliku nakon prvih kvalifikacija u Australiji.
Dotad možemo uživati u tehničkim detaljima i novostima koje će se pojavljivati na bolidima tijekom testiranja. Ipak nam ne mogu baš sve sakriti.