AW: Formula 1
Tehnicka analiza Lotusa E21
Iako se na prvi pogled čini sličnim prethodniku E20, što je posljedica vrlo sličnog tehničkog pravilnika za 2013., promjena itekako ima. Naravno, više se radi o evoluciji, nego o revoluciji, što je i logično s obzirom da je Lotus prošle godine imao vrlo dobar bolid.
Lotus je po mnogima bio najugodnije iznenađenje prošle sezone. Predvođeni povratnikom Kimijem Raikkonenom, koji je odvozio odličnu sezonu i vrlo brzim, ali i incidentima sklonim Romainom Grosjeanom, momčad iz Enstonea osvojila je impresivno četvrto mjesto u poretku konstruktora, a Kimi Raikkonen bio je treći u poretku vozača. S obzirom na stabilan tehnički pravilnik za 2013. i vozače koji se nakon godine navikavanja sigurno bolje razumiju s momčadi, od Lotusa se ove godine očekuje puno.
Prošla je sezona za Lotus počela gotovo senzacionalno, trećim startnim mjestom za Grosjeana u Australiji, odmah iza dva McLarena, a Raikkonen je konstantno osvajao bodove i pobjednička postolja. Malo tko se nakon VN Bahraina usudio tvrditi da Lotus neće pobjediti u 2012., s obzirom na fantastičnu brzinu u utrci koju su pokazala oba njihova vozača i na osvojeno drugo i treće mjesto. Raikkonen je umalo prestigao i Vettela za pobjedu te su u momčadi svi bili puni optimizma, kao i njihovi navijači. Unatoč brzini koju su pokazivali u narednim mjesecima, posebno u utrkama i posebno na vrlo visokim temperaturama, Lotus je na prvu pobjedu morao čekati do VN Abu Dhabija. Tamo je Raikkonen pobjedio i zaokružio impresivnu sezonu u kojoj je ostvario sedam pobjedničkih postolja i osvojio bodove na svim utrkama osim na VN Kine, a jedini je vozač koji je 2012. završio svaku utrku.
Lotus je prva momčad koja je predstavila svoj bolid za 2013. i već su zbog toga privukli veliku pozornost, pojačanu očekivanjima nakon vrlo dobre 2012.
Momčad se odlučila za sve popularnije online predstavljanje te je nakon jednostavne ceremonije u Enstoneu svijetu pokazala svoj E21.
Iako se na prvi pogled čini sličnim prethodniku E20, što je posljedica vrlo sličnog tehničkog pravilnika za 2013., promjena itekako ima. Naravno, više se radi o evoluciji, nego o revoluciji, što je i logično s obzirom da je Lotus prošle godine imao vrlo dobar bolid. Za očekivati je da će se usredotočiti na slabije strane prethodnika i izvući što više potiska pomoću ispušnih plinova usmjerenih prema difuzoru, što su prošle godine uveli vrlo kasno te iz tog koncepta nisu izvukli najviše.
Du musst angemeldet sein, um Bilder zu sehen.
Prednji kraj
Kad su vozači maknuli pokrov s novog E21, svi su očekivali drukčiji nos. Razlog tome je što je FIA ove godine omogućila momčadima da na nos pričvrste tanki pokrov od ugljičnih vlakana i sakriju stepenicu koju su prošle godine imale gotovo sve momčadi. Ipak, Lotus se za taj pokrov nije odlučio. James Allison i njegova momčad tvrde da se za pokrov neće odlučiti dok ne budu sigurni da će aerodinamički dobitak biti veći od dodatne težine smještene relativno visoko na bolidu. Tako ovogodišnji Lotus i dalje ima prijelaz na nosu (1) koji se čini nešto uglađenijim nego na prošlogodišnjem E20.
Lotus je na predstavljanju svoga bolida, osim studijskih fotografija izloženog bolida, ponudio i renderirane, digitalne interpretacije koje su se donekle razlikovale. Nakon četverodnevnih testiranja u Jerezu imamo jasniju sliku kako će zaista izgledati novi Lotus, iako se i dalje ne radi o konačnoj slici koju ćemo vidjeti u Australiji.
Na predstavljanju bolida nos je od ispod bio ravan, za razliku od prošlogodišnjeg E20 koji je imao izbočenje ispod nosa. Donekle očekivano, i E21 pojavio se sa istim izbočenjem (2) koje pomaže usmjeravanju struje zraka ispod bolida, oko bočnih stranica i prema difuzoru. Također, osnovna specifikacija bolida pokazana na predstavljanju u Enstoneu nije imala nikakve usmjerivače ispod nosa, dok smo ih na testiranju u Jerezu imali prilike vidjeti (3).
Prednji je ovjes zadržao push rod (4) konfiguraciju, čime je prihvatno mjesto na šasiji nešto više, a amortizeri i opruge više su smješteni u samom monokoku. Ovo konvencionalnije rješenje, lošije je po pitanju aerodinamike i težišta, ali je jednostavnije i upotrebljivije i u većini slučajeva nudi više mehaničkog prijanjanja, tj. bolji kontakt guma s podlogom. U Lotusu su odlučili ne riskirati s radikalnom promjenom konfiguracije prednjeg ovjesa kako bi izbjegli moguće probleme na koje je, primjerice, naišao Ferrari početkom 2012. te su na ovom području odlučili igrati na sigurno.
Prednje krilo vrlo je slično prošlogodišnjem. Osim osnovnog, najdonjeg elementa (5), tu su još i tri dodatna elementa s većim napadnim kutem (6), kao i vertikalne pregrade (7) i kaskadni elementi (8). Nosači nosa (9) duži su u svom donjem dijelu, a između njih je jednostavni krilni element koji pridonosi usmjeravanju zraka ispod bolida.
Du musst angemeldet sein, um Bilder zu sehen.
Bočne stranice i stražnji kraj
I dok je prednji kraj relativno sličaj prošlogodišnjem, iza su promjene prilično značajnije, iako ne i radikalne. Već je na samom predstavljanju bilo jasno da je Lotus odlučio slijediti Red Bullov (moglo bi se reći i Sauberov) put kad je u pitanju izvedba bočnih stranica i usmjeravanje ispušnih plinova prema difuzoru.
Prošle je godine Lotus vrlo kasno uveo svoju inačicu polu - Coanda ispušnog sustava po uzoru na McLaren (tek na 16. utrci prvenstva, na VN Koreje), gdje se Coanda princip koristi u usmjeravanju ispušnih plinova prema difuzoru, unatoč pravilima koja nalažu da ispušne cijevi moraju biti nagnute prema gore, od 10 do 30 stupnjeva u odnosu na horizontalnu os. Coandin princip temelji se na svojstvu da plin koji se giba nastoji slijediti površinu uz koju se nalazi, neovisno je li ta površina u smjeru gibanja plinova.
Du musst angemeldet sein, um Bilder zu sehen.
Polu Coanda konfiguracija ispušnog sustava, koju je prvu predstavio McLaren, zove se tako jer se plinovi tek djelomično 'navode' prema dolje kanalom koji je dio bočnih stranica, nakon čega ih nadolazeća struja zraka s bolida usmjerava prema difuzoru. Potpuna Coanda konfiguracija uključuje rampu kojom se ispušni plinovi 'spuštaju' prema difuzoru.
Upravo je takav princip odlučio slijediti Lotus, a inspiraciju je pronašao u Red Bullu koji je u svoj sustav uključio i niski tunel (10) koji prolazi ispod rampe (11) kako bi struja zraka prolazila i oko stražnjeg dijela bočnih stranica.
Du musst angemeldet sein, um Bilder zu sehen.
Također, dodan je i mali usmjerivač (12) kako bi se ispušni plinovi preciznije usmjerili s unutarnje strane guma. Sam kanal, kojim Coanda principom ispušni plinovi putuju prema dolje, obložen je legurom (13) koja dobro podnosi visoke temperature. Također, bitno je napomenuti da se Lotusova rampa ne spušta sasvim do podnice, kao kod Red Bulla RB9, nego ostavlja prostora za spomenuti tunel. I kod Red Bulla postoji tunel, ali na početku, dok se pri kraju rampa stapa s podnicom. (slika ispod)
Du musst angemeldet sein, um Bilder zu sehen.
Du musst angemeldet sein, um Bilder zu sehen.
Ispred bočnih stranica nalaze se horizontalni usmjerivači zraka (14), a pored se nalaze vertikalni usmjerivači zraka u obliku peraje(15). Horizontalni usmjerivači pomažu usmjeriti zračnu struju prema ispušnim plinovima, kako bi se oni potisnuli prema difuzoru.
Koncept pasivnog DRS sustava, o kojem ćemo uskoro detaljnije pisati, inovacija je koju je Lotus razvijao tijekom 2012. Kako je sustav pasivan, odnosno ne aktivira se ni aktiviranjem klasičnog DRS-a niti vozačevom komandom, legalan je i 2013. za razliku od DDRS (Double DRS) sustava kojeg je prvi uveo Mercedes, a kasnije i Red Bull u nešto jednostavnijoj varijanti.
Ti su se sustavi aktivirali kad bi vozač upalio DRS jer bi se podizanjem gornjeg elementa stražnjeg krila na bočnim pločama otvorila 2 mala usisnika. Kroz njih bi ubrzana zračna struja ulazila i kroz cijevi u bočnim pločama odlazila do prednjeg krila u Mercedesovu slučaju ili izravno na glavni element stražnjeg krila i krila ispod njega (Red Bull). Time su uzrokovali zastoj na prednjem krilu (Mercedes) i stražnjem krilu i krilu ispod njega (Red Bull), čime bi se smanjio otpor zraka.
Kako takvi sustavi više nisu dopušteni, Lotus je nastavio razvijati pasivni DRS koji bi uzrokovao zastoj na stražnjem krilu samo pri određenim brzinama, logično većim od najveće brzine u zavoju na toj stazi gdje sigurno ne želite izgubiti potisak na stražnjem krilu.
Du musst angemeldet sein, um Bilder zu sehen.
Sustav zahtjeva dva mala usisnika lijevo od usisnika za zrak za motor, nakon čega zrak ulazi u cijev i ovisno o brzini, nastavlja kanalom putem kojeg će doći do stražnjeg krila (16) i uzrokovati zastoj ili donjim kanalom gdje će otići ispod stražnjega krila (17). Problem je, naravno, natjerati struju zraka da prolazi donjim kanalom kad su brzine manje od željene (kako se ne bi gubio potisak), a gornjim kanalom kad su brzine veće od željene (brzine najbržeg zavoja). Unatoč teškom podešavanju ovako osjetljivog sustava, Lotus nastavlja s razvojem pasivnog DRS-a, bez obzira što nije riječ o velikom dobitku performansi.
Du musst angemeldet sein, um Bilder zu sehen.
Spomenimo da je kućiše mjenjača i dalje titansko, a na njega je pričvršćen i stražnji pull rod ovjes. Motor i KERS i dalje su Renaultovi, a baterije KERS sustava i dalje su smješene ispod spremnika za gorivo, za razliku od Red Bulla koji ih je smjestio oko mjenjača.
Lotus se s pravom nada pobjedama
Ako je suditi po prošlogodišnjoj formi, početku testiranja i optimističnim izjavama iz momčadi, Lotus u 2013. može puno. Prošlogodišnji je bolid bio vrlo dobar i da su uspjeli biti nešto bolji u kvalifikacijama, sigurno je da su mogli pobjediti još nekoliko puta. Pouzdanost i nježnost prema gumama bile su im jake strane i ne treba sumnjati da će tako ostati i ove godine.
Lotus E20 bio je uvjerljivo najbolji bolid koji je veći dio sezone vozio bez Coanda koncepta ispušnog sustava, a novi je bolid prava prilika da primjene dovoljno kvalitetno rješenje i na taj način uhvate priključak s vodećim momčadima.
Vozačka postava vrlo je jaka i već je prošle godine pokazala puno, pogotovo Raikkonen koji se nakon dvije godine stanke vrlo brzo snašao te je pokazao zadivnu konzistentnost i trkaće vještine (nijedan incident u 20 utrka). Godinu iskusniji i pametniji Grosjean, koji je već i 2012. bio vrlo brz, također će imati što za reći. S obzirom na sve navedeno, Lotus pripada užem krugu kandidata za pobjedu u Melbourneu, a time i za naslov prvaka. Ove godine taj je krug širi nego ikad.
f1.racing.com