Ich habe es geschafft.
Zur Info: es geht mit den VCP aus China auch. Es gab in einen anderen Forum mehr freundliche Menschen, die bereit waren mir zu helfen. Schade, dass es wieder kein deutsches Forum ist. Ich komme immer wieder an die Gedanken zurück, dass in Deutschland kein Schwein ohne Belohnung was helfen will und alle nur auf das Geschäft konzentriert ist. - Nichts menschlich geblieben.
Deswegen möchte ich es allein anderen, die noch nicht wissen die Info Teilen.
Hier die Beschreibung der Umstellung einer MMI 3G+ durch OBD:
Es reicht ein Can Pro aus AliExpress oder eBay für 20-30€.
Nach dem Sie das Programm mühelos installiert habt (ist beim Kauf mit dabei), gehen Sie ins STG 5F (MMI). Durch den Buten "Up/Download" gelangst du in die eeprom Lesefunktion. Gebe als Login 21055, Adresse 4096, Menge 8192, drücke auslesen, dann Speichern, damit du immer die originale Version als Absicherung habt, falls was schief bei dir läuft. Du kannst diese Datei mit Hilfe EEPROM Programmer wie Hex-Redaktor korrigieren oder direkt in der VCP nach dem Auslesen in den angegebenen EEPROM-Code ändern.
Gehe zur den Zeilen 430-480
Das ist die US Version:
Nach dem du die Änderung durchgeführt hast speichere es als zweite Datei auf die du wechseln willst.
Dann durch ein Buten diese Datei einfügen (umflaschen). Somit ist die MMI für die europäische SW vorbereitet.
Die SW update: Öffne die GrüneMenü (Ingenieur Menü), gehen ins System -> Internal region code und wechseln auf das "reste Welt". Dann zurück und in der SWDL -> mache einen Hacken bei "ignore region and variant". Gehe aus der GrünMenü mit dem Knopf Navi auf der MMI raus und
dann auf die SW Update und führe Software Update (europäische Version).
Das alles dauert zwischen 20-30 min. ohne der Ausbau von MMI.
Oder Sie gehen den schwierigen Weg, löten den EEPROM aus und mit dem einfachen EEPROM Programmer umprogrammieren.
MMI 3G and 3G Plus EEPROM
What is EEPROM?
EEPROM (pronounced e-prom) stands for Electrically Erasable Programmable Read-Only Memory and is a type of non-volatile memory used inMMI’s mother board to permanently store details.Normally the content of this memory can only be modified by Audi
Where is EEPROM on MMI unit?
The chip is manufactured by Atmel specifically for Automotive industry as a 2-Wire EEPROM. It has a capacity of 64Kb. The full part number is AT24C64A-10TQ-2.7 but it’s labelled as Q3, A, AT64A. You can find more information about the chip here (
)
How to read and write?
You can read and write to the chip directly using an EEPROM programmer. You can find them on eBay for $30 but you have to remove the chip from the board in order to do that. if you’re not very familiar with electronics and removing micro components… this is not an option for you. Alternatively you can use OBD-II port to access module 5F, login as an engineer with appropriate pin number, Send Seed and Access Key and read and write to the EEPROM. VCDS, VAS and other known cables will not do this job… you need a special cable and software to perform this.
EEPROM known content:
The EEPROM in MMI only uses 8192 bytes of the chip, when opening the content with HexEditor such as XVI32 it looks like this:
Languages:
The EEPROM holds a list of languages that can be permitted to be install during firmware update, the NAR (North American Region) units only have English, Spanish and French. Whilst European unit shave English GB, German, Dutch, French, Spanish, Italian, Portuguese, Russian, Turkish, Swedish etc.. This section is better illustrated with a screenshot, please see below:
US \ NAR:
If you need to install languages, you have to modify EEPROM first and then then re-apply the appropriate firmware files. The language setup is introduced by EEPROM, referenced by root-ifs.ifs file on the flash and the actual language files are saved on the hard drive.
Component Protection:
As part of the security and anti-theft strategy, VW has introduced a cool way to protect its clients. They have implemented the so called “component protection”. This is a mechanism dedicated to prevent exchange of modules between different vehicles without central authorization from the VAG online database. In MMI the component protection is save between 0x0640 and 0x0770, please see below:
You can transfer / duplicate / remove this section between all different MMI 3G and MMI 3G Plus units. When you upgrade MMI 3G to 3G plus this is the section that you will need to transfer. As of this minute (when typing this documents) there isn’t an easy way to translate or generate the above code. It’s not based on VIN only, it’s also based on several other variables that get pulled from CAN gateway.
Firmware Version:
Firmware details are located on 0x910 between pos 2314 and 2332
EEPROM – firmware version
MMI Configuration:
A lot of other configurations are encoded in none human readable format unfortunately are saved on address 0x0B00 between 2823 and 6540.